1500 volt in de trein

We zorgen ervoor dat er een ongestoorde afname plaats vindt tussen stroomafnemer en bovenleiding, maar wat er daarna gebeurt met de spanning dat vinden we niet zo belangrijk.

Maar eigenlijk willen we het wel weten, daarom hebben voor u een reportage van de hoogspanningsinstallatie in de trein.

(met dank aan Harry)

 

 

 

Het contact tussen trein en bovenleiding vindt plaats met de zgn. stroomafnemer ook wel panthograaf genoemd.

De bovenkant van de stroomafnemer noemen we sleper en in dit deel is het koolstofgedeelte aan slijtage onderhevig.

Hoe lang een sleper meegaat is van veel factoren afhankelijk, zoals aantal gereden kilometers ed.

Maar gemiddeld gaat het +/- 1 jaar mee van normaal materieel, anders dan bij bv. loc's hier is een levensduur van 6 maanden geen uitzondering.

Bij elke onderhoudsbinnenkomst (4x p/j) krijgt de stroomafnemer onderhoud en zonodig nieuwe slepers.

Algemeen: Zomer periode geldt van 01-04 t/m 31-10, winter periode 01-11 t/m 31-03
 
Afkeurmaat slepers LOC 1700 in stam-samenstelling (dus niet solitair bedrijf) en MDDM, zomer = 12mm & winter = 18mm
Afkeurmaat slepers SGM, 3mm voor de in dienst staande stroomafnemer. Voor de niet in dienst staande stroomafnemer geldt: zomer 5mm & winter 10mm. En de stroomafnemer met de dunste slepers moet in dienst te staan.
 
Rijdraaddruk LOC & MDDM minimaal 120Nm, maximaal 130Nm. Voor de volledigheid, druk moet afgesteld worden bij minimaal 8 Bar hoofdreservoir druk.
 
Bij SGM worden twee verschillende type koolstukken gebruik. Te herkennen aan blanco en gele oploopstukken (uiteinde sleper). Rijdraaddruk SGM blanco sleper: 130Nm. Rijdraaddruk SGM gele sleper: 140Nm. Ligt aan materiaal samenstelling koolstrippen.
 
Hoogte afstelling gebeurt  doormiddel van de vast opgestelde laser maar voor de volledigheid is de hoogte 584cm gerekend vanaf bovenzijde spoorstaaf.
 
Verder is het misschien interessant om de weten dat een stroomafnemer binnen 8 10 seconden moet stijgen en 11 14 seconden moet dalen waarbij hij snel moet verbreken en langzaam moet dalen. Hij mag dus niet te lang blijven plakken na bedienen "stroomafnemer neer" in de cabine of op het luchtpaneel.
 

 

 

 

 

   

                                                     

Snelschakelaar in MDDM (motorwagen in dubbeldeks stam 7800 serie)                                              Aardingsschakelaar  MDDM

                                                                                    

Lijnschakelaars (links) en verwarmingsschakelaars (rechts) MDDM                                        Stroom en stoorstroom meting MDDM

       

Beveiligingspanelen en rijrichtingschakelaar SGM3m (omgebouwde sprinter 3 bak)                                                         Snelschakelaar SGM3m

Cabine Loc 1700

   

Snelschakelaar Loc 1700  links met kap en rechts kap verwijderd

  

Relaispaneel Loc 1700                                                                                                Stozen paneel Loc 1700

 

 

 

Technische ruimte Loc 1700, van boven naar beneden, Cabine airco regeling, ventilator tractie motor,  tractiemotor lokatie.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

Tractie motor SGM                                                                                                                                      Tractiemotor Loc 1700

 

Motor draaistel SGM                                                                                                                            Afgekeurde stroomafnemer

En als laatste het schema van de 1500 Volt verdeling in een SGM3m.

Heeft u vragen over het 1500 volt gedeelte of andere elektrische vragen over SGM of Loc 1700 enz. mail ons en we gaan proberen die voor u te beantwoorden.

 terug naar ons startmenu