Er wordt echt over gedacht.

In dagblad de Metro lezen we onderstaande tekst:

Treinen sneller én zuiniger bij verdubbeling spanning
Met twee keer zo veel volt op de bovenleiding blijken treinen sneller en energiezuiniger.


Treinen die vaker en sneller rijden, en tegelijkertijd 20 procent minder stroom verbruiken plus energie terugleveren. Dit is mogelijk als de spanning op de bovenleiding boven het spoor wordt verdubbeld, van 1500 naar 3000 volt. Dit zijn de eerste conclusies uit een nog lopende studie van ProRail. De spoorbeheerder begon het onderzoek omdat het op het spoor steeds drukker wordt en er steeds meer installaties aangelegd moeten worden om voldoende spanning op de bovenleiding te houden voor alle treinen.
Aan het verdubbelen van de spanning hangt echter een flink prijskaartje, van circa 400 miljoen euro.

 

ProRail schat dit binnen tien jaar relatief snel terug te kunnen verdienen. Dit komt mede omdat treinen via een hoger voltage 20 procent minder energie verbruiken. Ook moet de hogere spanning minder energieverlies opleveren. In totaal kan zo jaarlijks net zo veel stroom worden bespaard als een stad als Hilversum met zo’n 85 duizend huishoudens in die periode verbruikt.

Tegelijkertijd moet het eenvoudiger zijn om meer te doen met van treinen afkomstige energie, zoals remenergie. Al ruim een jaar leveren treinen van NS en Veolia als proef energie die tijdens het remmen vrijkomt terug aan de bovenleiding. Het hergebruik van de energie uit de trein levert nu al jaarlijks 6 procent aan elektriciteitsbesparing op het spoor op.

Reizigers moeten eveneens profiteren van de spanningverdubbeling. Vooral stoptreinen zouden tot tien seconden sneller van een station kunnen vertrekken. Door deze tijdwinst kan de kans op vertragingen afnemen en is het mogelijk meer treinen op een traject in te plannen, omdat stoptreinen en intercity’s elkaar minder hinderen.

De huidige 1500 volt op de bovenleiding van het spoor is op dit moment alleen een probleem voor de Beneluxtrein naar België. NS moet speciale locomotieven inhuren om over de grens over te schakelen op de 3000 volt van de Belgische bovenleidingen. Op de Nederlandse hogesnelheidslijn staat 25 duizend volt. Hierdoor kunnen flitstreinen er met 300 kilometer per uur over rijden.

Vervoerders moeten flink in de portemonnee duiken om hun volledige vloot om te bouwen voor een hoger voltage. Voor NS betekent dit het verbouwen van zo’n zevenhonderd treinstellen. Een woordvoerder van het bedrijf laat desgevraagd weten dat NS de door ProRail in kaart gebrachte voordelen deelt, maar dat de kosten voor de treinaanpassingen en andere technische kwesties nog moeten worden berekend.

We kunnen niet wachten 400 miljoen om het eea om te bouwen dat zijn weer vele arbeids plaatsen.

Om terug te keren naar de nieuwsoverzicht pagina klik hier       

Om terug te keren naar ons startmenu  klik hier.