1 juni jl. is versie 4 van de OVS 00085 verschenen

In de OVS 00085 vinden we oa. alles wat te maken heeft met kabels aan het spoor.

Versie 3 bestond uit 62 pagina's en versie 4 heeft er nu 87, u begrijpt dat er het eea gewijzigd is en zaken zijn toegevoegd.

De voornaamste wijziging is dat vanaf heden bij nieuwbouw er geen koper kabels meer worden toegepast , maar er nu gebruik moet worden gemaakt van aluminium kabel.

Een citaat: eis 13

13. Langs- en dwarsverbindingen moeten bij nieuwe aanleg en bij vernieuwing standaard uitgevoerd worden met een voorgeschreven aantal kabels 1x150 mm 2 Al (soepel klasse 5 conform EN60228). 

En deze kabel moet dus overal gebruikt worden waar we tot nu toe 120 mm2 cu voor gebruikte.

Hieronder vindt u de datasheet van deze kabel

U snapt waarschijnlijk wel waarom een aluminium kabel is minder diefstal gevoelig dan koper kabel, en zo hoopt Prorail de diefstal van deze belangrijke kabels tegen te gaan.

Met de introductie van deze kabel moet er natuurlijk ook uitbreiding komen van de gebruikte kabelschoenen en verbinders

De firma Seher is hier samen met Cembre ingedoken en zal binnen afzienbare tijd alle benodigde componenten kunnen leveren.

 

Helaas mogen we van Prorail op deze plaats dit nieuwe voorschrift niet aanbieden, vraag er dus naar bij uw uitvoerder, dan weet u zeker dat u alle eisen kent.

Om terug te keren naar de nieuwsoverzicht pagina klik hier       

Om terug te keren naar ons startmenu  klik hier.