Het gebeurt nog steeds

In sommige regio's worden nog steeds draagconstructies geschilderd, maar dan alleen nog maar de grote balken voor zover weten.

Op de site van een van de schilder bedrijven kwamen we onderstaand tekst en foto's tegen.

 

 

 

 

 

 

Het Nederlands spoorwegennet heeft bijna een lengte van 3.000 km. Boven de meeste spoorbanen bevindt zich een elektriciteitnet. Om de circa 75 meter afstand staat een zoggenaamde bovenleidingdraagconstructie, waaraan het bovenleiding net is opgehangen. Het staaloppervlak per draagconstructie loopt uiteen van circa 20 m2 tot wel 200m2.

Gemiddeld worden de jukken eens in de 20 jaar geschilderd.
Van der Ende heeft sinds 1992 honderdduizenden vierkanten meters in opdracht van Prorail geschilderd.
Het werk is fysiek zwaar en vergt veel van de schilders. De bereikbaarheid is lastig. De schilders werken in verband met valgevaar altijd aangelijnd.
De werkzaamheden worden in hoofdzaak s'nachts uitgevoerd. Tijdens de werkzaamheden is de bovenleiding spanningsvrij en de sporen zijn buiten dienst genomen.

De periode van buitendienstname is van zeer korte duur, vaak niet meer dan netto 3 uur.
Tijdens de uitvoering zijn meerdere veiligheidsmensen aanwezig die toezicht houden op de schilders en te bewaken dat er alleen in spanningsvrije zones wordt gewerkt. In voorkomende gevallen worden ook wel hoogwerkers of snelbouwsteigers ingezet.
Er zijn in Nederland slechts een paar bedrijven door Prorail geselecteerd om dit bijzondere werk uit te voeren. Van der Ende is trots dat zij de langste staat van dienst heeft binnen Prorail voor het conserveren van bovenleidingdraagconstructies.

Om terug te keren naar de nieuwsoverzicht pagina klik hier       

Om terug te keren naar ons startmenu  klik hier.