Proef met struikelmat om koperdieven te weren

In de strijd tegen koperdieven heeft spoorbeheerder ProRail bij wijze van proef bij twee spoorovergangen zogenoemde struikelmatten aangelegd.

Dat heeft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) gisteren bekendgemaakt. Volgens Schultz maken de speciale matten het vrijwel onmogelijk om het spoor te betreden.

Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail waarschuwt voor al te hoge verwachtingen. "De struikelmat is geen wondermiddel. Het is ÚÚn van de middelen om het mensen moeilijker te maken het spoor te betreden. Ze moeten drempelverhogend werken."

Haighton wil niet zeggen op welke twee plaatsen de proef wordt gehouden. "We willen voorkomen dat mensen er een spel van gaan maken om te kijken of het ze toch lukt om via zo'n mat het spoor te betreden."

Als de proef slaagt, zullen de matten op meer plaatsen worden aangelegd. "We zullen binnen een halfjaar de proef evalueren", aldus Haighton.

Hij wijst erop dat de matten in Engeland al worden gebruikt. "Daar zijn ze effectief gebleken", zegt hij. "Ze zijn van hard rubber, zo hard dat je er bijna niet over kunt lopen. Aangezien koperdieven veel gereedschap bij zich hebben, wordt het hun zo extra lastig gemaakt."

De matten moeten niet alleen koperdieven weren. "Iedereen die niets op het spoor te zoeken heeft, willen we tegenhouden. Dus ook spoorlopers en su´cidalen. Maar het is natuurlijk niet zo dat het spoor helemaal niet meer is te bereiken. Want mensen die aan het spoor werken, bijvoorbeeld bij calamiteiten, moeten er nog gewoon op kunnen."

ProRail heeft meer maatregelen genomen om koperdieven een halt toe te roepen. "Op veel plekken hebben we camera's opgehangen en hebben we hekwerk geplaatst of vernieuwd. Ook brengen we op kritische plekken kabelklemmen aan. Verder zetten wij buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) in die 's nachts patrouilleren, net als particuliere beveiligers met honden."

Verder wordt voor koperhandelaren die lid zijn van de Metaal Recycling Federatie, een catalogus ontwikkeld, zodat ze koper afkomstig van het spoor beter kunnen herkennen. Verkoop van spoorkoper moet hierdoor worden voorkomen.

In 2010 waren er bijna vierhonderd koperdiefstallen op het spoor. Dat leverde ProRail een schadepost op van 13 miljoen euro en leidde tot 167 uur extra vertraging. Zo verstoorden koperdieven de afgelopen anderhalf jaar tot drie keer toe het treinverkeer tussen Roosendaal en Breda.

De strijd tegen koperdieven blijft een 'moeilijk gevecht', zegt Haighton. "Koperdiefstal houdt gelijke tred met de prijs van koper. Hoe hoger de prijs, hoe lucratiever het natuurlijk is."

Koper is cruciaal voor het aansturen van seinen, wissels en overwegen omdat het materiaal heel goed elektriciteit geleidt en zeer duurzaam is. De spoorbranche kijkt echter ook naar het gebruik van andere materialen voor dat doel.

Om terug te keren naar de nieuwsoverzicht pagina klik hier       

Om terug te keren naar ons startmenu  klik hier.