De rijdraad

Deze maand de rijdraad in de schijnwerper.

De rijdraad is de draad waar de stroomafnemer tegen aandrukt en zo een vonkvrije energie overdracht plaats vind.

 

In het 1500 volt systeem vinden we eigenlijk altijd 2 rijdraden naast elkaar, op een afstand van 4 centimeter. dit komt de overdracht van energie ten goede en tevens is er een grotere doorsnede van de bovenleiding.

De rijdraad is sinds enige jaren gemaakt van een legering van koper met zilver de zgn CU-Ag. Dit heeft vele voordelen de belastbaarheid van de draad is groter, en de natuurlijke trek is kleiner waardoor de rijdraad bijna niet meer rekt

Maar ook rijdraad gemaakt van enkel koper komen we nog volop tegen in het Nederlandse net, de levensduur van een rijdraad is gemiddeld 20 tot 25 jaar, dus het kan nog wel even duren voordat het complete net is uitgewisseld.

Het vervangen van rijdraad  vindt plaats per sectie welke gemiddeld tussen de 1200 en 1500  meter zijn.

De diversen aannemers hebben hier verschillend materieel voor dus een beschrijving van de werkwijze gaat te ver.

   Hieronder ziet u het profiel van de rijdraad, dit profiel is aangebracht om er diversen klemmen aan te kunnen bevestigen.

Voor de herkenbaarheid zijn er in de diversen legeringen groeven aan de bovenkant ingebracht. Hieronder de groef welke we vinden bij CU-Ag

 

De specificaties van de rijdraad liggen vast in de NEN norm, NEN - EN 50149/c1, aanvullende eisen van Prorail vinden we in de SPC 00069, en de onderhoudsvoorschriften voor oa rijdraad vinden we in het Prorail voorschrift  OHD 00012.

Om de slijtage van de rijdraad te kunnen bepalen, rijdt er jaarlijks een rijdraad meettrein door Nederland welke op de vrije baan dmv laser de dikte bepaalt.

De afkeurmaat voor rijdraad volgens de OHD is :
gemiddeld minimaal 8,5 mm,
minimaal 7,5 mm,
bij lasklem en leidingonder-
breker minimaal 8,5 mm

 In het verleden werd elke rijdraad een maal per 3 jaar met de hand gemeten.

En hier werden dan handmatig grafieken van gemaakt

 

hier een voorbeeldje van zo'n grafiek, voor elke drie jaar een apart kleurtje en zo werd de slijtage vast gelegd. En een gemiddelde bepaald.

 

 

 

 

 

Om terug te keren naar onderdeel vd maand klik hier      

Om terug te keren naar ons startmenu  klik hier.